Vad är Google Analytics – En snabbguide för nybörjare
Google Analytics är ett kraftfullt verktyg som används för att samla in data till webbanalyser. Verktyget ger dig möjlighet att förstå dina besökare och dess beteende på ett bättre sätt. I det här inlägget kommer vi att utforska vad Google Analytics är och hur du kommer igång.

Innehållsförteckning
Så fungerar Google Analytics
Kortfattat fungerar Google Analytics genom att installera en spårnings-tagg på hemsidan. Denna tagg agerar som en osynlig observatör och skickar kontinuerligt information till Google. Genom att installera taggen kan du låsa upp en djup förståelse för din besökares geografiska plats, enhetspreferenser och mycket mer. På så sätt blir Google Analytics ett oumbärligt verktyg för att optimera och skräddarsy din online-närvaro.
Hur kommer jag igång?
För att komma igång med Google Analytics behöver du först skapa ett konto på deras webbplats. När du har gjort det får du tillgång till spårningskoden som ska installeras på webbplatsen. Denna kod måste läggas till på varje sida för att samla in data om besökarnas aktivitet.
Det finns flera sätt att installera taggen på din webbplats. Om du använder en populärt CMS som till exempel WordPress finns ett plugin för Google Analytics som gör installationsprocessen enkel och snabb. Annars kan du lägga till taggen manuellt genom att placera den i sidans källkod, precis innan stängning av </head>
taggen.
När taggen är korrekt installerad kommer Google Analytics att börja samla in data om dina besökare och du kan sedan utforska de olika rappor
Google Analytics och GDPR
När man använder Google Analytics påverkas man av två stycken lagar: dataskyddsförordningen (GDPR) och kaklagen. Båda lagarna reglerar hur kakor (cookies) får användas på webbplatser.
GDPR är en förordning upprättad av EU. Denna lag reglerar vad en personuppgift är och vilka personuppgifter man får samla in. GDPR betonar även vikten av att få användarens samtycke innan man använder sig av kakor (cookies) på sin webbplats. Kaklagen är en likande lag som däremot är en egen klubbad svensk lag. Likt GDPR reglerar denna lag hur man får sätta cookies i webbläsaren.
Google Analytics har regler om hur personuppgifter får hanteras. Det är inte tillåtet att samla in uppgifter om till exempel personnummer, e-postadresser eller andra likande information som kan identifiera användarens identitet.
Varför påverkas Google Analytics av dessa lagar?
När man installerar Google Analytics börjar verktyget att spåra information om dina användare genom att sätta kakor (cookies) på webbplatsen. Utifrån ett tekniskt perspektiv är detta bra eftersom det då blir möjligt att följa användaren. Utifrån ett juridiskt perspektiv är det dock sämre.
Utöver att Google Analytics sätter kakor (cookies) på webbplasten sparar verktyget användarnas IP-adresser. Med hjälp av denna information möjliggörs ”geo-tracking” (ett sätt att spåra varifrån användaren surfar ifrån). Nackdelen är däremot att GDPR betraktar denna information som en personuppgift.
Konfigurera Google Analytics att följa GDPR och kaklagen
I Google Analytics är det möjligt att slå på IP anonymisering vilket gör att Google anonymiserar IP-addresserna som användarna surfar ifrån. När man slår på denna funktion försvinner den sista oktaven av IP-addressen. Detta innebär att en IP-adress på 123.123.123.123 blir 123.123.123.0 efter att Google Anonymiserat adressen.
Utöver att slå på IP anonymisering finns det andra inställningar som man kan ändra på för att efterfölja GDPR och kaklagen. Här finns mer information om hur du kan reglera vilka personuppgifter Google Analytics samlar in.

Google Analytics 4 – Framtidens sätt att analysera data
Google Analytics är gratis och kostar ingenting att använda. Den senaste versionen heter Google Analytics 4 och lanserades 2020. I och med denna uppdatering slutade Google ge support för Universal Analytics versionen som når sitt ”end-of-life” den 1 juli 2023.
Google Analytics 4 (GA4) har utformats för att ge bättre insikter i dagens snabbrörliga och komplexa digitala landskap. GA4 har en rad funktioner och förbättringar som gör det enklare att spåra användarbeteenden över olika enheter och plattformar.
En av de viktigaste förändringarna är den nya händelsebaserade modellen. Istället för att mäta sidvisningar och sessions fokuserar GA4 på att samla in händelser som interaktioner på hemsidan. Detta gör det möjligt att få en mer detaljerad bild av hur användarna agerar på din webbplats eller i din applikation.
Samla in viktig statistik om dina besökare
I Google Analytics finner man många olika datapunkter från sin hemsida. Verktyget ger information om antalet användare, hur de navigerade till sidan, på vilka sidor de har klickat och mycket mer. Använder man datan korrekt kan man snabbt förstå vad sina besökare och lägga fokus på rätt ställe.
Du kan sammanställa rapporter som visar antalet unika besökare, antalet sidvisningar, genomsnittlig tid på webbplatsen och avvisningsfrekvens.
Du kan se vilka källor (sökmotorer, hänvisningar, direkttrafik osv.) som leder besökarna till din webbplats. Detta hjälper dig att identifiera vilka marknadsföringskanaler som ger bäst resultat och investera dina resurser på ett effektivt sätt.
Du kan spåra målkonverteringar, till exempel köp, nedladdningar eller kontaktförfrågningar. Detta ger dig insikt i hur väl din webbplats omvandlar besökare till handlingar och hjälper dig att optimera din konverteringsfrekvens.
Du kan se vilka sidor som besökarna tittar på, hur de navigerar genom webbplatsen och vilka interaktioner de har. Detta hjälper dig att förstå vilka delar av din webbplats som engagerar besökarna mest och vilka områden som kan behöva förbättras.

Google Analytics i WordPress eller Shopify
Google Analytics går att installera på de flesta hemsidor ute på internet. Per automatik spårar verktyget antalet användare, trafkkällor och användarbetteenden. Det enda man behöver göra är att installera taggen på hemsidan.
Vill man däremot ta del av mer avancerade rapporter krävs det mer arbete. Väljer man att bygga en hemsida i WordPress eller skapa en e-handel med hjälp av Shopify finns det ofta plugins som hjälper en med den mer avancerade spårningen.
Behöver du mer hjälp?
Vi vet att det ibland kan vara svårt att få spårningen på en hemsida att lira som den ska. Därför ser vi gärna till att hjälpa dig om du skulle stöta på problem. Tveka inte att kontakta oss i så fall. Ni når oss enklast på info@codefactory.nu.
FAQ
Google Analytics är ett analysverktyg som ägs av Google. Verktyget används för att samla in data till webbanalyser.
Ja, Google Analytics är gratis att använda.
I Google Analytics finns data om trafikkällor, användarbeteenden och antal besökare. Vidare är det möjligt att spåra konverteringar, upptäcka trender och få annan besökarinformation som demografi m.m.