Storbolagen väljer att använda WordPress till sina hemsidor
Det finns runt 1.13 miljarder hemsidor ute på internet. Många av hemsidorna har tagits fram för ett unikt syfte med en egen touch men trots detta delar 43% av dom samma webbmotor – WordPress!
Men hur ser det ut bland storbolagen. Vilken plattform använder dom för att nå ut till sina kunder och aktieägare. Ja, svaret på den frågan skiljer sig lite men siffrorna här visar på att många storbolag fortfarande använder WordPress.
Företag som använder WordPress
Dessa är några av de storbolag som fortfarande använder WordPress.
- IBM Jobs
- Microsoft News
- Facebook Newsroom
- Mercedes-Benz
- BBC America
- Forbes Blogs
- Time Magazine
- CNN Press Room
- The White House
- Sony Music
- Spotify Newsroom
- Disney Books
- The Rolling Stones
- Wired
- Taylor Swift
- TED Blog
- NASA
- The New York Times Company
Varför väljer storbolagen WordPress?
Det finns ingen direkt uttalad anledning till varför så många storbolag använder sig av WordPress för att driva deras plattformar. Får man gissa tror vi att WordPress flexibilitet väger tungt i beslutet för bolagen.
WordPress är i grunden ett blogg verktyg som utvecklades på tidigt 2000 tal. Plattformen har sedan växt i populäritet och utvecklare världen runt har byggt till extra funktioner som gör att WordPress kan användas till det mesta.
Att stöta på en e-handel byggd med WordPress är inte helt ovanligt idag. Systemet är även open-source vilket gör att bolagen inte behöver betala något för att använda licensen.
WordPress kategoriserar företagens information
Vi vet att det inte alltid är så lätt att veta vad som pågår i sin verksamhet utan det krävs hela tiden uppföljning och planering. Samma sak gäller för de personer som ska administrera en företagshemsida. Nya artiklar, pressmeddelanden och jobbannonser ska publiceras löpande och detta skapar ett behov för struktur.
WordPress är ”out of the box” ett system som klarar av att kategorisera stora mängder artiklar och texter. Löpande information som publiceras läggas under kategorin ”inlägg” medan mer permanent information läggs under kategorin ”sidor”.
Användarvänligt gränssnitt underlättar
WordPress känt för sin användarvänlighet. Det erbjuder ett intuitivt gränssnitt som gör det enkelt att skapa och organisera innehåll utan behov av teknisk expertis. Många teman och plugins möjliggör även enkel drag-and-drop-funktionalitet, vilket gör det ännu lättare att arrangera innehållet visuellt.