Starta e-handel 2024: Steg för steg

Att starta e-handel år 2024 är enklare än någonsin. På några knapptryck kan man skapa en webbutik som når konsumenter lite varsomhelst. Men hur gör man sin e-handel synlig, vad bör man tänka på och hur attraherar man kunder att köpa? Nedan kommer vi gå igenom hur du startar en e-handel och vad du bör tänka på.

StegAtt göra
1. Hitta en produkt att säljaNär du ska starta en e-handel behöver du se till att hitta en produkt som är attraktiv på marknaden.
2. Lär känna e-handelns målgruppDu behöver lära känna din målgrupp och veta vem du riktar dig emot.
3. Välj en e-handelsplattformDu behöver identifiera en e-handelslösning som får fart på affärerna. 
4. Registera domänDu behöver registera en domän som gör dig synlig på internet.
5. Skapa en budgetSkapa en budget och se till att din webshop följer relevanta lagar och regler
6. Planera leveranserPlanera logistiken och upprätta sammarbete med olika leverantörer. 
Startar e-handel 2023
Starta e-handel 2024

1. Hitta en produkt att sälja på din webshop

När du ska starta e-handel måste du först och främst bestämma vad du ska sälja online. Ska du sälja tjänster som senare utförs i verkligheten eller produkter som levereras hem till kunderna?

Välj en produkt som du tror kommer sälja och som fyller ett behov hos konsumenterna. Var inte rädd för att fråga om feedback och pitcha din idé till andra när du planerar att starta en webbutik. Under vägen kanske du får reda på att din fantastiska produkt bara är en droppe i havet.

Hur du än väljer att göra behöver du se till att det finns en marknad och välja kundgrupp.

Gör en marknadsundersökning

Det bästa sättet för att ta reda på vad som efterfrågas på marknaden är som tidigare nämt att fråga runt, med andra ord gör en marknadsundersökning. I vissa fall har man identifierat ett behov genom att man själv saknat någonting medan andra gånger behöver man sätta sig ner och fundera på vad som saknas.

Bestämmer du dig för att göra en marknadsundersökning kan man skicka ut en marknadsenkät till sin tänkta målgrupp. Fördelen med denna approach är att man kan räta ut eventuella frågetecken innan man köper in ett lager.

Vill man inte skicka ut en marknadsenkät till sina konsumenter kan man göra en digital analys där man analyserar marknaden. Genom att använda sig av digitala verktyg som exempelvis Google Trends, Ahrefs & Semrush kan man ta reda på hur populär en produkt är i sökningarna online.

Hitta en produkt med dessa frågor

  1. Vad saknas på marknaden idag?
  2. Vad vill kunderna ha?
  3. Vad trendar just nu och vad kan bli trendigt framöver?
  4. Vad kostar produkterna att köpa in eller producera?

Det är viktigt att man identifierar en målgrupp och marknad innan man sätter igång. Ta därför god tid på dig att analysera marknaden innan du väljer en produkt.

Tillverka eller köp in produkt

När du väljer en produkt bör du även fundera över hur den ska produceras, ska den köpas in från en extern leverantör eller produceras på egen hand. Väljer du att producerade produkten på själv bör du ta reda på vilken typ av utrustning som krävs för att tillverka den. Gör även en uppskattning på hur lång tid det kommer ta att producera produkten. Visar det sig att produktionstiden är mycket lång behöver man se över om konsumenterna har tålamodet att vänta på sin beställning.

Väljer du istället att köpa in produkterna från en extern leverantör bör man ta reda på hur lång tid det tar för den leverantören att producera produkten och vad det kostar. Fundera även på om du ska fungera som en mellanhand, d.v.s att leverantören skickar produkten till dig och du skickar den vidare till kunden. Eller om du ska be leverantören skicka produkterna direkt till kunden, så kallat dropshipping.

2. Välj en e-handelsplattform

När du bestämt dig för att starta behöver du ha en plattform att sälja din varor på. Din webshop behöver vara anpassad efter dina kunder och klara av tafiken från besökarna. Det finns många olika plattformar man kan bygga sin e-handel på. Vissa plattformar passar dock bättre än andra.

E-handelns prestandakrav

När du ska välja en plattform kan det först vara bra att utforska vilka behov den behöver täcka. Det kan till exempel vara bra att fundera på hur stort sortiment man tänker sälja. Det kan även vara bra att skapa sig en målbild av hur mycket man tänker sälja och hur många besökare som kan tänka sig vara inne på sidan samtidigt.

Skulle man komma fram till att man vill sälja många produkter på sidan bör man välja en plattform som går att skala upp utan att man tappar prestanda och hastighet. De flesta e-handelsplattformarna klarar att lagra upp emot hundra produkter utan några problem. Det som skiljer de olika plattformarna från varandra är dessa förmåga att integrera mot olika system.

Inser du att din e-handel kommer att sälja många olika produkter kan det vara värt att se över om e-handelsplattformen kan kopplas till ert leveranssystem. Då blir det enklare för er att packa och skicka iväg beställningarna. Driver din verksamhet även en fysisk butik kan det vara värt att se om det går att koppla samman kassasystemet med webshoppen.

När det kommer till besökartrafiken på sidan gäller det att välja en e-handelsplattform som kan stå emot trycket. Ofta kan det vara så att man har vissa försäljningstoppar där man säljer mer under en viss period. Då behöver man ha en plattform som kan stå emot belastingen under både hög- och lågtryck.

Erbjud olika betallösningar

Att tillhandahålla olika betalsätt till kunder har större betydelse vad man till en början tror. Genom att göra det får kunderna möjlighet att välja en metod som känns bekväm och säker. Att erbjuda flera betalningsalternativ kan också öka sannolikheten för köp. Forskning visar att 44 % av alla som handlar på nätet överger sina beställning i kassan när en föredragen betalningsmetod inte är tillgänglig. För att säkerställa optimal kundnöjdhet och inte gå miste om försäljningar rekommenderas det att tillhandahålla faktura-, kort- och direktbetalning från en leverantör som dina kunder har förtroende för, till exempel Klarna.

Var medveten om transaktionsavgifter

En majoritet av betallösningarna kommer med en transaktionsavgift som kan variera från 1,2 % till 3 % per transaktion. I vissa fall kan även en startavgift tas ut. Genom att noggrant beräkna din förväntade försäljning och jämföra de relaterade kostnaderna kan du fatta ett välgrundat beslut när du väljer en e-handelsplattform.

Lista e-handelsplattformar

I dagsläget finns det många olika e-handelsplattformar att välja på. Vissa är enklare än andra att komma igång med. Nedan är en lista på de 6 mest populära e-handelsplattformarna.

E-handelsplattformPrisBäst för
WoocommerceGratisFöretag som redan använder WordPress för sin hemsida.
ShopifyFrån 299 kr/månDen som vill ha allting samlat på ett och samma ställe, leveranser, betalningar m.m.
WixFrån 270 kr/månDen som vill ha möjligheten att anpassa mycket.
SquarespaceFrån 230 kr/månFör verksamheter som säljer prenumerationer och mötes bokningar.
StarwebFrån 2 000 kr/månE-handelsplattform som kan integrera direkt med ert bokföringsprogram.
AskåsFrån 2 895 kr/månFör verksamheter som behöver hjälp med marknadsföring.
Lista på e-handelsplattformar

3. Registrera domän för e-handeln

När du har valt en e-handelsplattform där du kan sälja dina produkter behöver du köpa ett domännamn. Det är via domännamnet som användarna kommer landa på e-handel. På de flesta e-handelsplattformarna kan man registrera en domän i samma process som när man startar e-handeln.

Kostnaden för en domän kan skilja sig något och beror ofta på om du vill ha en .se, .nu eller .com domän. En .nu domänen är ofta det dyraste alternativet. En sådan domän brukar kosta mellan 180-200 kr/år. En .com domän är något billigare och brukar kosta mellan 120-140 kr/år. Billigaste alternativet är .se domänen som kostar mellan 80-90 kr/mån.

who.is kan man ta reda på om en domän är ledig eller inte.

4. Skapa en budget för uppstarten och drift

En annan viktig del i att starta e-handel är att skapa en budget för uppstarten och den löpande driften. Se över vilka startkostnader som finns och vilka kostnader som kan uppstå framöver. En välskött budget hjälper dig att hålla kontroll på kostnaderna och maximera intäkterna. För att upprätta en effektiv budget bör du ta hänsyn till flera viktiga faktorer.

Budget startkostnader e-handel

Först och främst måste du bestämma och beräkna de initiala kostnaderna. Detta kan omfatta kostnader som att registrera ett domännamn, utveckla en webbplats, välja en e-handelsplattform, skapa designelement och grafik. Det är avgörande att noggrant redovisa alla dessa utgifter för att förhindra oförutsedda ekonomiska bördor i framtiden.

Budget inköp av produkter

Budgetera även för kostnader relaterade till produkten. I det fall du säljer materiella varor är det viktigt att beräkna kostnaderna för att köpa in dom från leverantörer. Se till att att inkludera frakt- och logistikkostnader. En bra uppskattning av produktkostnader gör det möjligt att sätta bra priser vilket i sin tur skapar bra lönsamhet för e-handeln.

Budget marknadsföring

För att få synlighet och locka kunder till din e-handel spelar marknadsföring och reklam en avgörande roll. Du bör avsätta en budget för utgifter som digital annonsering, sökmotoroptimering (SEO), influencer marketing och sociala medier. Det är viktigt att vara praktisk om dina marknadsföringsutgifter och se till att du har tillräckliga resurser för att effektivt nå din avsedda målgrupp.

Budget drift av e-handeln

Driftskostnader är en avgörande komponent i din budget, som omfattar utgifter som webbhotell, webbplatsunderhåll och uppdateringar, kundsupport, lager- och lagerhantering, returer och återbetalningar, betalningsavgifter och andra administrativa kostnader. Det är viktigt att noggrant överväga alla aspekter av driftskostnader för att skapa en korrekt budget.

När du skapar din budget är det även viktigt att ta hänsyn till skalbarhet och tillväxt. Se till att din budget tillåter expansion så att du kan anpassa dig till högre efterfrågan och investera i viktiga resurser och infrastruktur i framtiden.

Logistik för att starta e-handel
Logistik för att starta e-handel

5. Logistik för leverans av produkter

Logistik spelar en viktig roll för att säkerställa en framgångsrik e-handel. Det är absolut nödvändigt att ha en genomtänkt logistikstrategi för att möta kundernas förväntningar, effektivt hantera lager och genomföra leveranser. 

Lagerhantering är en avgörande aspekt som måste beaktas. Man bör bestämma sig för om du vill hantera lagret internt eller få hjälp av en tredjepartsleverantör. Genom att ha en väldefinierad strategi för lagerkontroll, inköpshantering och lageroptimering kan man säkerställa sömlös leveranser. Ett välorganiserat lager främjar dessutom snabb och effektiv plockning och packning av varor för transport.

Hitta leverantörer som levererar varorna

För att uppfylla kundernas förväntningar på snabba och pålitliga leveranser är det viktigt att utforska olika leveransalternativ. Etablera partnerskap med logistikpartners och budfirmor som kan leverera dina produkter punktligt och i utmärkt skick. I Sverige erbjuder PorstNordBring & DHL tjänster som gör det enkelt att leverera produkterna till konsumenterna. Dessutom är det avgörande att tillhandahålla olika leveransalternativ, såsom express- eller standardleveranser, för att tillgodose kundernas olika preferenser och krav.

Hantera returer från konsumenter

En annan avgörande aspekt av logistiken är att hantera returer. Genom att skapa en väldefinierad process för hantering av returer kan du främja kundernas förtroende och effektivt åtgärda eventuella klagomål. Utveckla en returpolicy och upprätta ett systematiskt system för att hantera returer. Dessutom är det lika viktigt att upprätthålla en öppen kommunikation med kunderna och hur återbetalningar eller utbyten fungerar.

Genom att noggrant överväga dessa aspekter av logistik kan du skapa en strömlinjeformad och effektiv logistikprocess för din e-handel. Detta kommer att hjälpa till att möta kundernas förväntningar, främja förtroende och säkerställa långsiktig affärsframgång.

6. Starta marknadsföring

Utan besökare på e-handeln kommer man inte sälja någonting. Det är därför viktigt att lägga upp en plan på hur man ska marknadsföra sin e-handel online. Hur man väljer att marknadsföra sig online kan skilja sig fall till fall. Vill man komma igång med försäljningen direkt kan det vara bra att annonsera sin e-handel online, antingen via Google Ads eller i Sociala Medier.

Har man däremot tid och inte behöver få igång försäljningen direkt kan man använda sig av SEO som ofta är ett kostnadseffektivt sätt att driva trafik till en hemsida.

Starta Google Ads annonsering

Via Google Ads köper man sig in på Googles första sida. Detta gör att man snabbt får in besökare till sin e-handel. Detta är en perfekt strategi för den som vill komma igång med sin försäljning snabbt.

Innan man väljer att marknadsföra sin e-handel med Google Ads är det bra om man upprättar en kalkyl som visar hur mycket man får spendera på annonser innan det blir olönsamt.

SEO optimera e-handeln

Med hjälp av SEO kan du säkra upp försäljningen i framtiden. När man SEO optimerar en e-handel brukar man se resultat efter 6 – 12 månader. Det gör att man lägger ner tid nu som betalar tillbaka sig i framtiden.

I vissa fall kan SEO ge resultat snabbare. I dessa fall är ofta konkurransen ganska liten vilket gör att hemsidan stiger snabbare upp i ranking.

Bygg varumärke i sociala medier

För vissa typer av produkter kan det vara fördelaktigt att driva marknadsföra i sociala medier för att bygga sitt varumärke och e-handelns SEO. I vissa fall kan kampanjer i sociala medier (sponsrade inlägg) även leda till direktköp.

Instagram, Tik-tok & Facebook erbjuder bra möjligheter att marknadsföra sin e-handel på deras plattformar. I deras annonsverktyg kan man specificera vilka man ska visa annonsen för. Detta gör då att man enkelt kan precisera vilka som ska se annonsen.

Utöver att annonsera via sponsrade inlägg kan man marknadsföra sin produkter via influencers. Att annonsera via influencers kan vara ett mycket framgångsrikt men också ett dyrt koncept.